Nem született megállapodás a 2021-es minimálbér és garantált bérminimum mértékéről! 2021 Januárban fognak dönteni a béremelés mértékéről!
A Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma (VKF), december
30-i ülésén, amely idén az utolsó egyeztetés. A kormány azonban nem lép
fel "döntőbíróként", így a korábbi években megszokottól eltérőn a
tárgyalások januárban is folytatódhatnak.
Nem közeledtek az álláspontok a munkáltatói és a szakszervezeti oldal
között, így nincs megállapodás a legkisebb bérről. Törvény szerint ilyen
esetekben a kormánynak tárgyév december 31-ig ki kell hirdetnie a
következő évre vonatkozó minimálbért, ettől azonban most eltekintenek.
Az év utolsó VKF-ülését Palkovics László innovációs és technológiai
miniszter vezette, aki szerint a kormányoldal célja, hogy a szociális
partnerek mindenképp egyezségre jussanak, így rendhagyó módon a fórum
egyeztetései 2021-ben is folytatódhatnak majd.
A cél azonban mindenképpen az, hogy már január első felében
megállapodás szülessen, hiszen a februári bérfizetésnél már meg kell
jelennie az emelt összegnek az érintett munkavállalók számláin - tudta
meg lapunk Rolek Ferenctől, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos
Szövetsége (MGYOSZ) alelnökétől. Szerinte van esély arra, hogy a
következő hetekben közeledjen a felek álláspontja, és a megállapodást
akár év elejéig visszamenőlegesen is érvényesíteni lehessen.
Az
idei VKF-ülések során a kormány most előszőr véleményezte a részt vevő
felek álláspontját, illetve állt elő saját javaslattal és gyakorlatilag 0
százalékot mondott a januári béremelésre - kommentált Kordás László. a
Magyar Szakszervezeti Szövetség (MASZSZ) elnöke. A miniszter szerint
érdemes elhalasztani 2-3 héttel a megállapodást, ám visszamenőleges
jogalkotás Magyarországon nem létezik. A kormányoldal álláspontja
szerint egy lehetséges megállapodást az aláírás másnapjától lehetne a
leghamarabb hatályba léptetni. Kordás szerint ez azonban komoly
jogalkotási problémákhoz vezethet, melyekre Palkovics csak később ígért
megoldást.
A megállapodás technikailag kivitelezhető lenne,
feltéve ha január 15-ig megszületik. Az új minimálbér először a januári
fizetések bérszámfejtésénél érvényes, ami január végén - február elején
történik a vállalkozásoknál. Jogtechnikailag viszont ez azt jelenti,
hogy amennyiben létrejön a megállapodás a felek között, akkor ezt a
kormány rendeletben kihirdeti, ugyanakkor az a hatályos szabályok
alapján nem lehetséges, hogy a kihirdetés dátuma a hatályba lépés
dátumát megelőzze. Vagyis egy január 15-én kihirdetett jogszabály nem
lehet érvényes január 1-től, hiszen ez sérti a munkáltatók jogát a
felkészülésre.
Hogy ezt a jogalkotási problémát miként fogja megoldani a kormány az nagy kérdés.
- fogalmazott Kordás László.
Egyelőre
viszont csak az tűnik lehetségesnek, hogy például február 1-től
hirdetik ki a 2021-es minimálbért, ami azonban már csak a márciusi
fizetésekben jelenhetne meg.
Bár a szakszervezetek akár
Szilveszter napján is tárgyalnának, a munkaadói oldal nem kíván
álláspontján változtatni és idén a további egyeztetéseknek sem látja
értelmét. A kormányoldal azonban nem áll elő saját javaslattal, hanem
lényegében kijelenti, hogy ha nincsenek meg a kellő feltételek, akkor a
tárgyalásokat el kell halasztani. Ezzel lényegében összekacsintott a
munkaadókkal, a munkavállalók háta mögött - értékelt a MASZSZ elnöke.
A három szakszervezeti konföderáció és a három munkaadói szervezet álláspontja között egyelőre jelentős a differencia.
A munkáltatók körülbelül 3 százalékos emelést javasolnak, amelynek
alapján januártól a minimálbér 5 ezer forinttal emelkedne 166 ezer
forintra, a garantált bérminimum pedig 6400 forinttal növekedne 217 ezer
forintra. Abban a tekintetben engedékenyek, hogy ha 3 százalékkal
nagyobb mértékben nő az infláció, akkor ismét tárgyalóasztalhoz ülnének.
A
munkavállalói érdekképviseletek 6,5 százalékos emelést javasolnak és
mind a három szakszervezeti konföderáció úgy határozott, hogy ebből a
javaslatból nem igen akar engedni. Ezen felül garanciát kérnek arra,
hogy ha az infláció jövőre magasabb lesz a kabinet által most előre
jelzett 3 százaléknál, akkor év közepén a legkisebb bérek összege
visszamenőleg automatikusan korrigálódik az eltérés mértékével.
A kormány nem akar adó-, vagy járulékcsökkentéshez nyúlni
A
kabinet nem adott választ az érdekképviseleteknek arra a felvetésre,
hogy a munkavállalók közterheit csökkenteni kellene, amellyel
alacsonyabb bruttó minimálbér-emelés mellett is jelentősebben nőhetne a
legkisebb bér nettó összege. A szakszervezeti oldal elsődlegesen az szja
1,5 százalékpontos, míg a munkaadói oldal a szociális hozzájárulási adó
(szochó) 2 százalékpontos csökkentését javasolta. Az látszik, hogy a
2016-ban kötött, hat évre szóló bérmegállapodásban foglalt képletnek
megfelelően idén valószínűleg nem fog teljesülni a 6 százalékos
reálbér-növekedés feltétele, így a megállapodás szerint lesz szükséges
csökkenteni a szochót. (Ez a feltétel tavaly sem teljesült, a kormány
mégis adót csökkentett.) Rolek Ferenc szerint nem várható, hogy kormány
jövőre mérsékeli az adó mértékét, bár a munkaadók kötelezettséget
vállaltak arra, hogy a szochó csökkentése esetén a dolgozókat részesítik
a kedvezményben.
A szakszervezeti oldal javasolta még az 1,5
százalékos munkaerőpiaci járulék csökkentését, vagy átmeneti elengedését
- amelyből elvilega munkanélküli ellátást finanszírozzák. Miközben
a szochó-csökkentésből származó bevételkiesést a kormány nem tudja EU-s
forrásból kipótolni, a munkaerőpiaci járulék esetén ez működik, hiszen a
munkanélküliek ellátására, a felnőttképzésre, a segélyek
finanszírozására lehet uniós forrást igénybe venni válságkezelő
programok esetén. A kormány azonban erre a felvetésre sem reagált.
Minimálbér 2021
További cikkek itt és itt